Det musikalske skriftsprog
halter noget efter det almindelige skriftsprog, både i tid og i
udbredelse. Lige fra begyndelsen af den vestlige musikalske notation
har man brugt hånd og fingre til at indikere toner (den guidoniske hånd mm.).
Der er spændende
perspektiver i at ane en basis for et universelt og dybt funderet
musikalsk sprog i de muligheder overtonesang byder på. Overtonerne
fletter vigtige elementer af sproget (fonetik), musikken
(intervaller) og … matematik: Hvert primtal inkarnerer en ny tonal
funktion gennem overtonerækken. De tre felter deler en fælles og
meget dyb kilde, som vi kan kontakte gennem vores praksis.
De overtoner som uden
ekstrem øvepraksis er inden for rækkevide af overtonesangere er nr.
3-12. Dygtige sangere når helt op til 4. oktav: nr. 16. Musikkens
oktav spejles i rækken 1-2-4-8-16-... så det er oplagt at benytte
et fingersystem til at slå bro mellem tal og overtonerækkens
deltoner. Det ligger lige for at benytte et binært system, hvor hver
position akkurat korresponderer med 1-2-4-.. (i modsætning til
titalssystemets 1-10-100-1.000-..).
I praksis kan
fingersystemet anvendes af korledere som således kan angive hvilken
deltone en stemmegruppe skal fremhæve. Da hver hånd kan angive fra
0 til 31, er det muligt at angive to forskellige værdier samtidigt.
Systemet kan også være et individuelt støttehjul i forståelsen af
overtonesproget ved at koble noget taktilt og visuelt med lyden. Hvis
man har brug for en videre ramme end de første 31 deltoner, har man
næppe brug for fingrene.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar