Klik på illustrationen for større visning!
Musikken
inkarnerer tallene gennem klang!
Det sker gennem frekvens- og bølgelængdeproportioner (tid & rum) mellem elementer fra naturtonerækken.
Det sker gennem frekvens- og bølgelængdeproportioner (tid & rum) mellem elementer fra naturtonerækken.
Frem til renæssancen
blev stort set al musik bygget på de tre første primtal, 2, 3 og 5, som i musikkens sprog udtrykker sig gennem hhv. oktav (proportionen 1:2, én til to), ren kvint (2:3) og ren stor terts (4:5).
Denne skabelse skete i
første omgang inden for rammerne af oktaven 30:60 (2x3x5 : 2x2x3x5).
Tidlige tonesystemer skabtes ved at kombinere oktaver og kvinter (faktor 2 og 3) eller oktaver, kvinter og rene stortertser (faktor 2, 3 og 5). De engelske intervalnavne for disse systemer, hvis frekvensværdier har formen 2nx3nx5n : 2nx3nx5n, kan findes her!
Tidlige tonesystemer skabtes ved at kombinere oktaver og kvinter (faktor 2 og 3) eller oktaver, kvinter og rene stortertser (faktor 2, 3 og 5). De engelske intervalnavne for disse systemer, hvis frekvensværdier har formen 2nx3nx5n : 2nx3nx5n, kan findes her!
Produktet af de
følgende tre primtal, 7, 11 og 13 er forresten 1.001!!
Elementer på
akserne ligger i oktavafstand til naboerne, fx. 1:2:4:... (oktaver af
primærtone), 3:6:12:... (oktaver af ren kvint) og 5:10:20:... oktaver
af ren stor terts).
Værdien af det
pythagoræiske komma, 73:74, er en tilnærmelse. Den nøjagtige værdi
er (3/2)12 : 27 – altså forskellen mellem 12
kvinter på rad og 7 oktaver.
312 =
129,746338 i decimaltal, mens 27 = 128.
Ligesom store diesis ligger kommaets konstituerende værdier længere ud i spiralen. Store diesis er forskellen mellem fire rene små tertser på rad: (6/5)4 (= 1.296:625 = 2,0736) og oktavens 2:1. En rimelig tilnærmelse er 27:28.
Ligesom store diesis ligger kommaets konstituerende værdier længere ud i spiralen. Store diesis er forskellen mellem fire rene små tertser på rad: (6/5)4 (= 1.296:625 = 2,0736) og oktavens 2:1. En rimelig tilnærmelse er 27:28.
Lille diesis er et
udtryk for forskellen mellem tre rene tertser på rad: 5x5x5=125 og
128 (oktav af primærtone).
Det syntoniske
komma er forskellen mellem den rene terts, 80 (= 24 x 5) og den
pythagoræiske (kvintgenererede), 81 (=34).
..
eller er det i virkeligheden tallene, der inkarnerer musikken gennem naturtonerækken?
Ingen kommentarer:
Send en kommentar