Tarzanhylet kendes af alle raske drenge og finder genklang i alle raske pigers indre organer.
... og så er det et indregistreret varemærke, patenteret, ophavsretbeskyttet,.. så var din mund, hvis der er advokater i nærheden!
Når man skal registrere et varemærke, kræver det en beskrivelse, så vi er i den heldige situation, at vi kan give den musikalske opskrift på et rigtigt Tarzanhyl, som vitterligt - på trods af mange divergerende myter - blev frembragt af Johnny Weissmuller (1904-84), den første og 'rigtige' Tarzan, i filmen Tarzan -The Ape Man i 1932. Efterfølgende blev det brugt i samtlige Tarzan-film, uanset hvilken skuespiller, som illuderede Tarzan. Weissmuller baserede sit hyl på lyde fra sin barndoms lege, og da han er etnisk tysker, født i det østrig-ungarske kejserrige, har han naturligvis haft rig mulighed for at opleve jodlen.
I Edgar Rice Burroughs bøger er hylet beskrevet som 'hanabens sejrsskrig', som Tarzan udstøder første gang, da han i tvekamp dræber Kerchak, lederen af den gruppe aber, som har dræbt hans forældre.
Varemærket er et hyl bestående af omkring ti lyde som veksler mellem bryst-og falsetregister som følger:
- En halvlang lyd i brystregister
- En kort lyd, en duodecim (oktav + kvint) over den forudgående lyd
- En kort lyd, en stor terts nedad fra den forudgående lyd
- En kort lyd, en stor terts opad fra forudgående lyd
- En lang lyd, en stor decim (oktav + stor terts) nedad fra forudgående lyd
- En kort lyd, en oktav opad fra forudgående lyd
- En kort lyd, en stor terts opad fra forudgående lyd
- En kort lyd, en stor terts nedad fra forudgående lyd
- En kort lyd, en stor terts opad fra forudgående lyd
- En lang lyd, en duodecim nedad fra forudgående lyd.
Tarzanpartituret stammer fra Wikipedias opslag, hvorfra disse informationer er hentet og oversat.
Det stemmer ikke helt overens med varemærkebeskrivelsen: det består kun af ni toner, triol-intervallerne er her undecimer (oktav+kvart) og den lange midtertone en decim under den forudgående. Der findes også en hjemmeside viet til Tarzanhylet.
Fra en musikalsk betragtning er det naturligvis interessant med jodlen i junglen - hvor man altså ikke bare kan svinge fra gren til gren men også fra register til register. Ved den slags musikalske råb er det næsten altid de helt primære musikalske spring, som træder frem, således også her.
Oktaven er frekvensproportionen 1:2, duodecimen 1:3, den store decim 2:5, den store terts 4:5 - altså helt elementære intervaller fra naturtonerækken.
Nedenfor er Tarzanhylet illustreret med et skærmbillede fra Overtone Analyzer (www.sygyt.com). Det bemærkselsesværdige er vel især, at de jodlende spring foregår så hurtigt, at de næsten unddrager sig en klar analyse. Klik på billedet for større version!
Oktaven er frekvensproportionen 1:2, duodecimen 1:3, den store decim 2:5, den store terts 4:5 - altså helt elementære intervaller fra naturtonerækken.
Nedenfor er Tarzanhylet illustreret med et skærmbillede fra Overtone Analyzer (www.sygyt.com). Det bemærkselsesværdige er vel især, at de jodlende spring foregår så hurtigt, at de næsten unddrager sig en klar analyse. Klik på billedet for større version!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar