lørdag den 19. februar 2011

Kortlagt akustik

Denne tekst er så viseligt indrettet, at man, når man klikker på kort-eksemplerne, ledes til de omtalte sider (brug evt. højreklik for at åbne i ny fane!)

Undskyld overskriften som blot skal tjene til at spore os ind på emnet: Kort! Og det er jo grangiveligt noget andet end da far var dreng, hvor man oftere hørte om matrikelstyrelsen end om matriarkatet!
Som fugle synger, ikke alene for æstetikkens skyld men for at signalere overskud og greb om tingene, er 80% af Internettet lir, gejl og 'se mig', så jeg har vel også lov at prale lidt!
I google maps labs - og det lyder jo også sjovt - fandt jeg et geografispil 'Hvor i verden', hvor det gælder om at gætte, hvor i verden programmet har anbragt markøren. Jeg scorede 643 af 680 i første hug, og det kunne vel nok være blevet til lidt mere, hvis jeg ikke lige skulle gennemskue finesserne undervejs, bl.a. at tiden tæller!


Vi skal nok komme ind på lyden, som i denne omgang handler om akustik, men al denne optakt handler jo om, hvordan man kan benytte nettets muligheder kreativt. Spil har vi vel egentlig nok af, også selvom det ovenfor introducerede for så vidt er opbyggeligt. Så der kommer  lige to uvedkommende eksempler mere, som til gengæld er meget brugbare og sympatiske, og begge med udgangspunkt i danske forhold:

- Historisk atlas
Er et prægtigt stykke historisk kort i it-epokens ånd. Den eneste mangel er, at de ikke er færdige, så de Sjællandske poster stort set er fraværende. De mange muligheder og meningen med det hele vil nok fremgå af nedenstående skærmskud, hvor der er klikket på info-ikonet samtidig med, at  emne- og periodemenuerne er åbne, men der kun er valgt 'renæssance' under perioder. Der er med andre ord bunker af information at finde! For at kunne læse teksten er det nok nødvendigt at klikke på billedet.:


Ud i naturen:
Naturstyrelsen har også et fantastisk kort til alle som måske i højere grad stimuleres af natur end kultur. I hvert fald kan man der finde seværdigheder, bål- og spisesteder, fortidsminder, badning, fiskeri og ikke mindst lejrpladser med primitiv (og gratis) overnatning. Det vækker noget i mig, da min barndoms somre foregik i Folkevognsrugbrød med familie og telt.... og min bror har netop formidlet et køretøj til mig, så nu er jeg splittet om jeg skal dyrke det ene eller det andet i sommeren der kommer. På eksemplet ses diverse overnatningspladser i Nordsjælland... jeg bliver oprigtigt helt rørt over et sådant initiativ som vil hjælpe os med at finde skovens dybe stille ro!



Nå, nok om andres kort! Et af mine aftryk på nettet, som jeg har haft glæde af at sætte, er et kort, som jeg oprettede i Google Maps, og som viser hen til steder med spændende akustik kloden rundt. De fleste af informationerne lå allerede inden samlet i en gruppe på Overtone Music Network (som også skal have rosende ord med på vejen), så det lå lige til højrebenet at tilknytte et kort. Jeg følte mig selv kaldet til at smide lidt mere i puljen med flere indlæg og til at lokke andre med på tilføjelser. Men kortet kan udvikles meget endnu, både hvad angår antallet af opslag og brugermuligheder. Giv gerne et dit pip med, her eller på OMN, hvor man dog lige skal oprette sig med profil mm.)!


Hvis du læser denne blog, har du vel tænkt over, hvor lidt de auditive forhold bliver reflekteret og taget alvorligt i daglig kommunikation - og musik er blevet noget, man hælder i hovedet på for høj volumen og med for hektiske rytmer døgnet rundt.
Den rigtige musik, den musik som rigtigt formår at flytte noget, skaber resonans mellem på den ene side kroppe og de indre resonansrum og på den anden side de konkrete omgivende rum, det være sig huler, katedraler, badeværelser, trappeopgange, cisterner, vandtårne, gastårne, hviske-gallerier, ventesale, stepper, fjelde, isdækkede søer,.... Og så sker der noget med det usynlige rum, der hvor sjælen folder sine vinger ud!
Så tag med på en akustisk rundrejse! Du får syndsforladelse for at bruge for meget tid i det syntetiske rum bag skærmen, hvis du omsætter inspirationen i den virkelige verdens håndgribelige akustiske rum....
Kortet finder du på dette link!
Jeg håber ikke, at indlægget blev for langt, for I skal lige have et helt aktuelt kort med, nemlig det som giver overblik over spillesteder ifm Scandinavian Overtone Singing Festival, som afvikles 16.-24. marts i Lund, København og Hillerød. Mere info om festivalen på dens hjemmeside!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar